Özdağ: Ulaştırma sektörü çocuk oyuncağı değildir!

Özdağ: Ulaştırma sektörü çocuk oyuncağı değildir!
İYİ Parti İstanbul Milletvekili Ümit Özdağ, Sabiha Gökçen Havalimanı'ndaki uçak kazası ile ilgili TBMM'de basın toplantısı düzenledi.

Düzenlediği basın toplantısında Özdağ, şöyle konuştu:

"Değerli basın mensupları,
 
5 Şubat 2020 tarihinde İzmir’den gelen ve Sabiha Gökçen’e inerken pistten savrularak 3’e bölünen PC2193 sefer sayılı TC-IZK kuyruk tescilli Pegasus uçağı kazası gündeme çok fazla soru getirmiştir
 
Öncelikle Ulaştırma Bakanlığı AKP iktidarının başından bu yana gelen  profesyonel olmayan bir yönetim anlayışı ile yönetildiği için gerek TCDD kazaları, gerek bu uçak kazaları ile daha sık bir şekilde gündeme  gelmektedir. Ulaştırma sektörü çocuk oyuncağı değildir. İnsanların hayatları söz konusudur.  Bazıları meseleye teyzemin oğlu, amcamın damadı iş bulsun derken, insanların eli böğründe kalmaktadır.
 
Ulaştırma Bakanı kaza sabahı Sabiha Gökçen Havalimanında kazanın gerçekleştiği pist için “pist yorgunluğu” diye bir kavram ortaya attı. Öncelikle bu kavramın teknik bir kavram  olmadığı ve havacılıkta kullanılmadığını belirtelim. Ulaştırma Bakanının pistin bakıma muhtaç olduğunu söylemek istediğini kabul ediyoruz. Biz böyle kabul ediyoruz ancak Ulaştırma Bakanı ne anlamda “pist yorgun” dedi, kamuoyuna açıklamalıdır. Türk kamuoyunun cevabını merak ettiği soru ise şudur: Madem pist yorgun, o zaman neden ihalesi 2014’de yapılan ve bitiş tarihi 2018 olarak verilen 2.  pist bitirilmedi.
  

 
Değerli basın mensupları,
 
Ulaştırma Bakanına kamuoyu önünde  sizin aracılığınız ile şu soruyu yöneltmek istiyorum; bu ihalesi yapılan pistin bitirilmesini sağlamayarak ve “pist yorgunluğu” açıklayarak yolcuları  yeni havalimanına mı yönlendirmeye çalışıyorsunuz?
 
İhaleye çıkılan pistin ihalesini İstanbul Hava Limanını inşa eden ve yöneten firmaların aldığı ve inşaatı yaptıkları doğru mudur?
 
Uzmanlar bu pistin 2 yılda tamamlanabileceğini söylüyor. Yani 2014’de ihale, 2016’da bitirilmesi ve dolayısıyla da şimdi kullanılması gerekirdi. O zaman pist de Ulaştırma Bakanının ifadesi ile bu kadar yorulmazdı.
  
Bu arada pistin bu yorgunluk nedeniyle ne tür komplikasyonlar yarattığı ve hatta bu kazaya etki eden nedenlerden birisi olup olmadığı da açıklanmalıdır. Yani kazaya yol açar mı demek istemiştir. Eğer öyle ise başka kazalara da yol açabilir mi?
 
Diğer yandan sorulması gereken bir başka soru ise Sabiha Gökçen hava Limanında kulede çalışanlar acaba neden —uzmanların ikaz ettiği bu çok kuvvetli rüzgara rağmen— PC2193 sefer sayılı TC-IZK uçağa önce 06 piste yönlendirmişlerdir. Pilotları ıslaklık konusunda  neden güçlü şekilde uyarmamışlardır?
 
Kulede çalışanların eğitimlerini kim veriyor? DHMİ’de denetimlerini kimler yapıyor ve denetim yapanların liyakatı nedir? Akraba kontenjanından gelen insanlar mıdır? Sabiha Gökçen’deki kule elemanlarının eğitimi ve psikolojik durumu düzenli denetleniyor mu? Son olarak ne zaman denetlenmiş?
 
 
Pegasus Havayolları konusunda da cevaplanması gereken iddialar vardır. Pegasus havayolları 1989 yılında Aer Lingus, Silkar Holding ve Net Holding ortak girişimiyle kurulmuş. Daha sonra Çukurova grubuna geçmiş. 2005 yılında da Esas Holding tarafından satın alınmış.  Şirketin bu 31 yıllık hayatının içinde 25 yıl kaza yok. Son 5 yılda bilinen 3 pistten çıkma kazası gerçekleşmiştir.
 
 
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) bu kazalar hakkında soruşturma yapmış mıdır?
 
Pilotların kendi aralarındaki konuşmalardan duyduğumuza göre, pilotların “yakıt tasarrufu” baskısı altında oldukları iddiası var. Doğru mudur?
 
SHGM yakıt tasarrufu baskısı konusunda soruşturma yapmış mıdır? Yaptıysa  ne sonuç vermiştir? a
 
THY’de de benzer bir baskıdan bahsedenler var. SHGM THY için soruşturma yapmış mıdır?
 
Bir diğer sıkıntı, Pegasus’un uçak başına sefer sayısı. Günlük uçuş sayısı / aktif uçak durumuna bakalım. Çok bacak yapıyor. Sonuçta hem personel, hem uçak yoruluyor. “Pist yorgunluğu” diye bir havacılık terimi yoktur ancak “metal yorgunluğu” diye bir sorun İngiliz “de Havilland” uçak şirketinin 1954’de 2 uçağı bu nedenle düştüğünden  bu yana biliniyor.
 
 
Pilot Eğitimleri de Olayın bir başka Boyutu;
 
Basında PC2193 sefer sayılı TC-IZK kuyruk tescilli Pegasus uçağının pilotun pistin yarısından sonrasına uçağı indirdiği haberleri çıkmıştır. Neden? Eğitimi mi eksik? Cihazlar mı bozuk?
 
Pilot eğitimleri konusunda bir başka uyarı şudur; Pegasus pilotları işe alırken, para ile eğitim veriyor. Şirket kendi pilotundan para kazanıyor. Sonra bu pilotları saat doldursun diye, tam bilgisi olmadan uçurduğu iddiası var. Bu acaba hiç denetlendi mi?
 
SHGM, şirkete “neden pilottan para alıyorsun” diyor mu?
 
Ya da o para alınan pilotun eğitim sonrası uçuşuna dikkatle bakılıyor mu?
 
SHGM, pilot eğitimi konusunda denetim yapıyor mu? Yapıyorsa, Pegasus havayollarında ne zamanlarda denetim yaptı? Bunun sonucunda kaç pilotu yetersiz buldu. Bu husus açıklamalıdır.
 
SHGM acaba hangi havayolu firmalarının pilotlarını hangi aralıklarla ve hangi konularda denetliyor? Pilotların psikolojik durum inceleniyor mu?
 
Değerli basın mensupları,
 
Sabiha Gökçen Havaalanı yönetimine gelince kaza ortaya çıkarmıştır ki, havaalanının “kriz yönetimi” planı yok muymuş? Yolcular zavallı şartlar altında kaza mahallinden uzaklaştırılmıştır. Travma geçirmiş yolcu otobüste yerde yatıyor. Öbürünün ağzı burnu kan içinde.. otobüsün içinde zıplaya zıplaya getiriliyorlar.  Nerede ambulans?
 
İnsanlar kaza geçirmiş, millet uçaktaki yakınını arıyor, nereyi arayacağını bilemiyor. Bir kriz merkezi kurulup, şu hasta şurada denmez mi? İnsanlar oradan oraya mı koşsun ya da uzaktaysa eli böğründe haber alamadan kalsın mı?
 
SHGM’nin kendisinin ya da havalimanının etraftaki hastanelerle ilgili bir kriz planlamasını önceden yapması gerekmez mi? Burası bir havaalanı, hep “ya kaza olursa” diye düşünecek.
 
 
Diğer yandan pistin diğer ucunda kaza meydana gelseydi, orada yağ tanklarının olduğu bir fabrika görülüyor. Acaba bunun oluşturduğu risk hiç hesaba alındı mı?
 
Özetle sivil havacılık alanında yaşanan sorunların çözülmemesini vatandaş canı ile ödemektedir. Bu son kazan kapsamlı bir inceleme yapılmasını gerekli kılmaktadır."


 
Dikkat! Yazılan yorumlar hiçbir şekilde sitenin görüş ve düşüncelerini yansıtmamaktadır. Yorumlar, yazan kişiyi bağlayıcı niteliktedir.