En Olmaz Zamanda Mazota Zam

Önceki artışları, dövizdeki artışlar ile gerekçelendirilen, son bir ay içerisinde dövizde her hangi bir artış olmamasına rağmen akaryakıta yapılan zammın gerekçesi nedir?

1- Tarımın hem bitkisel hem de hayvansal üretim alanında; üretim giderleri içerisinde %6-15 arasında (ürüne göre) paya sahip mazot'a %4 civarında zam yapıldı. Pompaya 22 krş olarak yansıyacak.
 
2- İşletme giderleri içerisinde aldığı paydan daha fazla etkileşimi olan ve ikamesi mümkün olmayan mazota yapılan zam çiftçi ve üreticiyi olumsuz etkiliyor. 

Üstelik hasat döneminde. 

Üstelik ikinci ürün ekim döneminde. 

Üstelik kurban nakil döneminde.
 
Önceki artışları, dövizdeki artışlar ile gerekçelendirilen, son bir ay içerisinde dövizde her hangi bir artış olmamasına rağmen akaryakıta yapılan zammın gerekçesi nedir?
 
Bu durum, genel piyasayı etkilemekle beraber, hasat dönemindeki çiftçinin maliyetlerine doğrudan yansıyacaktır. Elde edilen ürün açısından ise yansıma nakliye ve diğer unsurlarla beraber daha fazla olacaktır.


 
ÇAY’a % 15 ZAM YAPILDI.
 
Yaş çay alımında 1. sürgün için alım dönemi sona erdi.
 
ÇAYKUR kuru çay’a % 15 zam yaptı.
 
Yaş çay bedellerini 30-40 günlük sürelerde ödeyen ÇAYKUR’un yeni alım döneminde hammadde bedellerinde meydana gelen artışa bağlı olarak kuru çay’a zam yapması beklenen bir durum idi.
 
Ülkedeki yaş çay’ın yaklaşık % 55-60’nı alan ÇAYKUR’un bu zammından, özel şirketler özel avantajlar sağlayacak.
 
Kota uygulaması ve daha kısa vadeli satış yapmak isteyen üretici, yaş çay’ın % 40-45’ini özel şirketlere veriyor.
 
Özel şirketler bu durumu fırsata çevirdi.
 
Çünkü onlarda aynı zammı uygulayacaklar.
 
ÇAYKUR’un verdiği devlet desteksiz 2,90 TL/kg fiyata karşılık; özel şirketler peşin, 1,8-2 TL/ kg arasında alım yaptı. Özel şirketlerin, devletin açıkladığı alım bedeli üzerinden alım yapmadığı, bu fiyatı 2020 Mayıs-Haziran vadeli olarak uyguladığı görüldü.
 
Özel şirketlerin verdiği peşin fiyat geçen yılki fiyatın bile altında kaldı.
 
Bu durumda özel şirketlerin, hammadde alım fiyatının artması gerekçesine dayanarak zam yapmasının dayanağı yoktur.
 
Oluşan/oluşturulan bir fırsat ekonomisi söz konusudur.
 
Gelinen nokta, ÇAYKUR’un, hem üretici lehine hem de tüketici lehine düzenleyici-denetleyici kurum olma işlevini sakatlamaktadır.
 
Tüketicilerin bilinçlendirilmesi ve kamuoyunun bu konuda aydınlatılması; özel şirketlerin yarattığı bu fırsat ekonomisinin kırılması konusunda “kamuoyu baskısı” yaratması açısından gerekli görülmektedir.
                                  
ŞEKER’e % 16 ZAM YAPILDI.
 
Yeni ürün hammadde alım dönemi olmadığı; 2019 Şeker Pancarı hasat dönemine uzun bir süre varken; personel-işçilik giderlerinde herhangi bir artış olmamasına rağmen; şeker fabrikalarının bir kısmı yüksek maliyetler gerekçesi ile özelleştirilip, daha ucuz ve kaliteli şeker üretileceği gerekçesine rağmen, şeker’e zam yapılmasının mantıklı bir sebebi yoktur.
 
Eğer gerekçeler bu faktörlerin dışında oluşmuş ise bunların ne olduğunu tüketicinin bilme hakkı vardır.
 
Ve yine bu gerekçeler bugün için, toptan ve hep birlikte % 16 oranında mı gerçekleşmiştir?
 
 Bilmek lazım.
 
Yoksa bu gerekçeler TÜRKŞEKER tarafından seçim sonrasına mı ötelenmiştir?
 
Ötelenen süre ne kadardır? Ötelenen süre içerisinde zarar var mıdır ve ne kadar zarar edilmiştir?
 
Bu durumda hammadde alım dönemi sonrasında yeniden bir zam beklemek mi gerekmektedir?
Dikkat! Yazılan yorumlar hiçbir şekilde sitenin görüş ve düşüncelerini yansıtmamaktadır. Yorumlar, yazan kişiyi bağlayıcı niteliktedir.