Metroda yeni dönem

Metroda yeni dönem
Hürriyet yazarı Vahap Munyar'ın haberine göre, bu yöntemde firma metroyu inşa edecek ve hattı belediyeye kiralayacak. İlk hedef, Yenikapı-Beylikdüzü ve Vezneciler-Arnavutköy hatları.

İstanbul’un şu anda dünyada metro inşaatının en yoğun sürdüğü kent olduğunu vurgulayan İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Mevlüt Uysal, "Buna rağmen 2023’te ulaşacağımız raylı sistem uzunluğu 454.7 kilometre. 1100 kilometreye ulaşmak zaman alacak. Bunu hızlandıracak bir formül bulmamız gerekiyor." dedi. Hürriyet yazarı Munyar, Uysal ile görüşmesinin detaylarını yazısında böyle aktardı:

Uysal, Osmangazi ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü ile Avrasya Tüneli için yükselen eleştirileri anımsattı:
- Yolcu garantisi verince eleştirilere maruz kalırız.

Derken bir başka formül ortaya çıktı:
- Metro için, “yap-kirala-devret” yöntemini düşünsek. Yani, İBB özel sektörün yapacağı metro hattının kiracısı olacak. Kiracılık 22-25 yıl sürecek. İşletmeyi İBB yapınca bilet fiyatı tartışması yaşanmaz.

Formülün avantajları üzerinde duruldu:

- Projeyi ihaleyi kazanacak firma hazırlayacak. Finansmanı o firma bulacak. Bir an önce kira gelirine kavuşmak için inşaatı 6 yıl yerine 3 yılda bitirebilecek. Bakım-onarım sorumluluğu o firmada olacak. Böylece, yapım aşamasında işine özen göstermesi sağlanacak. Bu formülle yapım maliyeti yüzde 20-25 düşebilecek.

Metroda “yap-kirala-devret” modelinin dünyadaki örnekleri incelenip, ilk ihaleler için iki güzergah belirlendi:
- Yenikapı-Beylikdüzü (34 kilometre), Vezneciler-Arnavutköy (32 kilometre).

Uysal, söz konusu iki hat için dosyaları hazırlatıp ilgili bakanlıklar ile Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’a sundu:
- “Yap-kirala-devret” formülü kabul görürse, ihaleye çıkmak için düğmeye basabilecek durumdayız.

Toplu ulaşımda 1100 kilometrelik raylı sisteme daha hızlı ulaşma formülü 31 Mart 2019’da sandıkta etkisini gösterir mi?

 
Dikkat! Yazılan yorumlar hiçbir şekilde sitenin görüş ve düşüncelerini yansıtmamaktadır. Yorumlar, yazan kişiyi bağlayıcı niteliktedir.